bloglovin

Glader hos veterinären!

Idag blev det att ringa veterinären om Gladers öga som envisats med att börja rinna igen. I påskas började höger öga rinna helt plötsligt o jag uppsökte veterinär som skrev ut ögonsalva, men efter 1 veckas behandling märktes ingen skillnad. Blev att åka iväg till en annan veterinär som jag innan haft förtroende för. Syrran åkte med honom o kom hem med Baytril, antibiotika som är bredspektra o alltså tar allt, även de bra bakterierna. Veterinären hade bara kollat på honom o sagt att det var en kronisk infektion i tårkanalen. Alltså ingen undersökning, så jag var riktigt besviken och ville inte ge antibiotikan med den föga undersökningen, så jag tvättade o höll rent med koksaltlösning och såg till att det var så torrt det bara gick under ögat. Efter några veckor slutade ögat rinna och har inte varit något problem mer under hela sommaren o början av hösten, men för ca 1 vecka sen började det rinna igen. Hade is i magen o tänkte att jag gör som förra gången, men idag såg ögat inte alls bra ut. Hade runnit  massor och nu kisade och knep han med ögat. Rött o irriterat och svullet i ögonvrån och i blinkhinnan.

Fick en tid på Vettris i Nyköping hos Sofie kl. 15.30. Där gjorde hon en grundlig undersökning. 
Började med att färga ögat för att utesluta ev. skada på hornhinnan. Ingen skada! Gav lokalbedövning i ögat för att lyfta på blinkhinnan o se så det inte låg nått där bakom o skavde. Jätteintressant, då jag inte hade en aning om att man kunde göra så! Men inget där heller. Då började Sofie (veterinären) prata om tänderna, så det blev att göra ett lite kaninpaket av Glader (linda in i handduk) och så kollade hon med otoskop, men allt såg fint ut, men så började vi prata om tandrötter o bölder, så då fick det bli röntgen. De började prata om lugnande, men ja sa nej det behövs inte o de hade ju redan sett hur cool Glader var, så de gick in med honom på röntgen o kom ut förvånade hur lätt det gick. :) Inget konstigt på röntgenbilderna, tandrötterna såg raka o fina ut, jämna o allt. Där pustade jag ut, var livrädd för att det skulle vara nått med rötterna, för då visste jag vad enda utvägen var. Usch, vågar inte ens tänka tanken igen. Började då prata om stopp i tårkanalen så då blev det att ge lokalbedövning i ögat igen o så försöka spola tårkanalen, men efter mycket letande så fick vi ge upp. Hittade inte ingången till tårkanalen, troligen pga att han var så svullen i ögonvrån o i blinkhinnan.
Sofie fick lyssna på hjärta o lungor också när vi ändå var där. Hon blev förvånad över att för första gången kunna höra hjärtat på en kanin som kommit in till dem, för de flesta är så uppstressade o flåsiga så då hörs bara andningen. Fick beröm för mitt lugn o att det var därför allt gick så lätt, han blev aldrig uppjagad. <3
Sofie ville ju inte skicka mig därifrån utan någon behandling, och någon typ av inflammation är det den här gången, för han är svullen och väldigt röd i slemmhinnan. Så antibiotika i form av en liten tablett i 10 dagar+ ögonsalva (Chloromycetin) 2 ggr/dag i 7 dagar. Gav honom redan ikväll o han är ju bara för fantastisk min Glader. <3 Stoppade in tabletten i mungipan o först ploppade den ut, men andra gången så tuggade han upp den så duktigt. <3 Lite a-fil på det så inte magen ska balla ur. Och jag frågade veterinären om man kunde ge a-fil, för jag hört att kaniner är laktosintoleranta, men hon hade nyligen varit på en föreläsning där de just tipsat om a-fil när man ger antibiotika. Blir magen i alla fall i obalans får det bli Fiberplex eller Zoolac, en probiotika som återställen den naturliga balansen i tarmen. 
Håll tummarna nu för att Glader blir bra! <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback