bloglovin

Fanny Arvendal

Hej!

Mitt namn är Fanny Arvendal och jag är en tjej på 23 år från staden Gävle. Jag är medarbetare på denna sajt sedan april 2014. Jag är en riktig djurmänniska och äger just nu två kaniner och två marsvin.

 

 

Kaninintresset har funnits i min släkt sedan flera generationer tillbaka. Jag är uppväxt med dem och mitt intresse har alltså kommit naturligt. När jag var tre-fyra år fick jag min första kanin - en rysstecknad hermelin vid namn Skuttis.  Såklart tog jag inte hand om honom helt själv, men han var ”min”. Sedan dess har jag alltid haft minst en kanin i min ägo.

 

 Jag och Skuttis på hopptävling!
 

För ett par år sedan exploderade mitt kaninintresse på riktigt i samband med att en nära vän till mig startade kaninuppfödning. Tidigare hade jag mest intresse och kunskap om kaniners beteende och om skötsel, men nu gillar jag allt som har med kaniner att göra. Något jag försöker studera extra mycket är genetik och avel.

I kontrast till djurintresset så är jag utbildad inom IT-infrastruktur. Jag är alltså en så kallad IT-nörd. Andra intressen jag har är webbdesign och bildbehandling, även om jag just nu inte lägger ner så mycket tid på detta.

 

 

Min ena kanin är en hona vid namn Cola. En svartbrokad dam född 2010 och som kom till mig när hon var runt 10 veckor gammal. Då Cola är köpt i djuraffär är jag inte helt säker på ras men tror starkt på en blandning mellan hermelin och dvärgvädur. Denna dam har ett hetsigt humör och vaktar gärna buren och framförallt matskålen. Ska man hantera henne måste man veta vad man gör. Hon är även en väldigt aktiv dam och gillar inte att sitta instängd om dagarna.  Hon älskar att skutta runt i lägenheten och nosa på precis allting.

 

 

Kanin nummer två är en kastrerad hane vid namn Jolt.  Han föddes på en kaningård i Tumba i oktober 2011 och kom till mig i januari 2012. Han är en blandning mellan hermelin och holländsk kanin. Teckning och färg är otter blå wienertecknad och eventuellt holländartecknad. Anledningen till att Jolt blev min var för att jag ville att Cola skulle få en vän. Det tog dock lång tid innan jag lyckades föra samman de två, men idag älskar de varandra över allt annat. Till skillnad från sin sambo är Jolt otroligt lugn, snäll och även ganska blyg. Han ligger helst på sitthyllan i buren eller sitter och äter hö.  

 

 

Mina marsvin heter Trixie (t.v) och Tigra (t.h). Trixie är född 2013 och Tigra 2012. Likt kaninerna har dessa två helt olika personligheter. Trixie är väldigt blyg och Tigra är enormt framåt av sig samt social.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback