bloglovin

Emma Almquist

Hejhopp,

mitt namn är Emma Almquist, jag är 17 år och medarbetare här på kaninmagazinet.

 

 

 

 Mitt första ordentliga möte med kaniner var på St Hangården i Lund när jag var 10 år gammal. St Hansgården är en fritidsgård fylld med djur och permakultur för barn i åk 4-6, och den dagen jag började där så såddes drömmen om en egen kanin. Jag passade de äldre barnens kaniner och att leka uppe i det stora fritidshuset blev det aldrig så mycket av, varje eftermiddag spenderades i ”djurhuset”. Den 21 oktober 2005 blev min dröm sann, en vit blåögd dvärgvädur med stamtavla köptes in på en utställning i Malmö. Sedan dess har mitt liv kretsat kring kaniner och allt som har med dem att göra.

 

Numera har jag kanin hemma men jag fortfarande ordförande för ”kanin-klubben” på St: Hansgården. Jag hjälper de yngre barnen med deras kaninproblem och med jämna mellanrum utför jag och en kompis en hälsokontroll av alla 35 kaninerna. Utöver kaninerna så hjälper jag även till med gårdens får, getter, katter och höns. Djuren är alla lika fina och speciella, var sig de väger 1- eller 90kg.

 

(th) St: Hansgården    (tv) King, bild från 2010

 

Så till en mer utförlig beskrivning av King, jordens finaste påg. Egentligen siktade jag på en större kanin, gärna ovanlig. Fuchs, som många idag endast ser som ett pälsslag, och Hotot var mina favoriter. Men det blev en vit blåögd dvärgvädur. En liten, väldigt vanlig ras men en väldigt speciell kanin. Redan under resan hem visste jag att King var den snällaste lille killen på jorden. Han satt lugnt och fint i min famn hela vägen hem (vi hade glömt transportbur). Sedan dess har vi varit på utställningar över hela landet, jagat lamm och haft det otroligt roligt tillsammans. I början av mars 2012 såg jag på min lille kille att han trots mediciner inte mådde bra och tyckte att livet var jobbigt. Precis innan han fick sprutan slickade han på hela min hand, som för att säga att han var redo.

 

Molly, 3 månader gammal

 

Molly hittade jag på en facebooksida där man kan lägga ut annonser på renrasiga kaniner med SKAF stamtavla. De gånger jag sett Sachsengolds på utställningar hade jag fascinerats av den vackra, eldiga färgen och när jag såg annonsen med de små orangea bebisarna på sa det klick direkt, på ett sätt jag inte trodde var möjligt via en bild. Sedan spenderade jag några månader med att maila med uppfödaren, Caroline på Kolartorpet, och planera inköp inför att för första gången ha kanin hemma, inomhus. På Alingsåsutställningen i juli 2012 köpte jag henne äntligen och nu busar hon omkring här hemma, mitt lilla charmtroll.

 

Förutom Molly har jag även en hamster vid namn Knut som jag övertog när han var 4-7 månader gammal, hans bakgrund är lite smått osäker. Väldigt härlig individ nu när han blivit trygg med mig, älskar att upptäcka och mysa!

 

Flera gånger om året ställer jag ut några kaniner som jag "halväger". Ibland hjälper jag till att bära kaniner till domarbordet, ibland är jag fotograf till kaninuppfödaren. På grund av mitt stora utställningsintresse och mitt farande i Sverige för att vara med så mycket som möjligt så kommer ni få läsa om en hel del av mina utställningsäventyr.

 

Kaninutställningar är ett av mina största intressen

 

Framtidsplanerna för mig är att fortsätta lära mig ännu mer om kaniner, ställa ut så mycket jag kan och försöka påverka kaninsverige så att vi får en bättre kaninhållning. I ett längre perspektiv är planerna att bedriva ett omplaceringshem för mindre djur, samt bedriva uppfödning av utrotningshotade lantraser i liten skala tillsammans med en vän. Jag vill uppenbarligen inte fortsätta bo i stan utan har drömmar om att flytta ut en bit på landet för att ge djuren lite mer svängrum. Men först tänker jag efter min naturutbildning på gymnasiet läsa etologi och djurskydd på SLU och sedan vidareutbilda mig i etologi på en mer advancerad nivå.

 

Hoppas ni tycker om kaninmagazinet och att ni lär er nått nytt, för om det är nått jag lärt mig under min tid som kaninägare så är det att man aldrig någonsin är fullärd!

 

Kram Emma Almquist, aka
”Hobbymupp” på dayviews och kanin.ifokus

www.knicklarna.weebly.com
www.hobbymupp.weebly.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback