bloglovin

Fritz

Fritz, eller pomm-Fritz, ja kärt barn har många namn. Fritz är en verklig guldklimp som alltid tycks vara på gott humör. Hemma är Fritz en lättsam kille som inte gör mycket väsen av sig. Ute i sele och på tävling är han en verklig kompis som alltid försöker och vill göra sitt bästa. Trots sitt blygsamma sätt på hemmaplan är Fritz en av de individerna som liksom ger balans i kaningården.
 
En liten Fritz 9 veckor gammal. 
 
 
Fritz heter i sitt fulla namn "Dangerous Freiheit". Freiheit är tyska och betyder "Frihet" något som passar Fritz riktigt bra. Han är verkligen en fri själ och ibland kan man bara undra hur han kom fram till hur han skulle agera i en del situationer. Fritz är en skojare, en pajas och clown i många lägen. 
 
Fritz hemmma och busar.
 
 
Fritz är son till Teddy, en av mina närmaste vänner i många år. Teddy var "min första" i mycket och den som lärde mig kaninhoppning. Jag är oerhört glad att jag valde att ta hem Fritz och hans bror Lucifer när de var gamla nog att flytta. Några månader senare gick nämligen Teddy bort och att få en avkomma som Fritz som är så lik honom är en verklig gåva.
 
Fritz på en av sina första hoppträningar.
Foto: Linnéa Cedstedt
 
 
Fritz började sin tävlingskarriär under ridhussäsongen. Han har alltid haft lätt för att lära och verkar tycka om att få följa med på tävling. Då mycket annat tog plats i mitt liv vid denna tidpunkt fick Fritz inte riktigt komma igång med hoppningen förrän han var över året. Dock tror jag sällan detta är en nackdel och Fritz har klättrat snabbt i klasserna när han väl fått komma ut och tävla. 
 
Fritz tävlar medelsvår.
Foto: Linnéa Cedstedt och Emilia Elgh
 
 
Fritz är verkligen en superrolig tävlingskompis. Han försöker alltid och gör alltid så gott han kan. När han väl är säker på en höjd så får han rejält med fart under tassarna och han håller ett bra och jämt tempo på banan. 
 
Men det bästa med Fritz är nog ändå hur han kan "tagga till" på banan men utanför är han en snäll nalle som går med på det mesta. Fritz tycks precis som sin pappa Teddy älska alla och han är så otroligt charmig att nog kan man inte låta bli att tycka om honom. 
 
Fritz på julafton 2012. 
 
Jag hoppas på fler underbara år med denna grabb. För han förgyller verkligen vardagen här hemma och visst behövs det en grabb i gänget bland alla damer. Fritz har även precis blivit pappa till fyra små. Han och Happy bestämde träff på egen hand. Av de jag sett av ungarna hittills är jag mer än nöjd och det ka bli kul att följa dem och med dem få en bild av hur Fritz är som avelshane. Spännande minst sagt!
 
 
 //Sandra Magnusson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback