bloglovin

Flora- upphittad kanin!

För 2 år sen, i början av sommaren hittades Flora skuttandes lös, och fångades in av en tjej. Ingen ägare dök upp och upphittaren kunde tyvärr inte behålla henne så hon kontaktade mig, då hon visste att jag sökte en kanin som verkligen behövde ett hem. I mitten av juni 2011 åkte tjejen personligen hit till mig och lämnade Flora. :) 
Flora är en utav allt för många kaniner som släpps ut när någon tröttnat på den. När man skaffar ett djur har man ett ansvar för en levande individ, och det innebär inte att man släpper ut den när den inte duger längre. 
Flora var arg, inbunden och svår att hantera när hon kom hit. Att ta upp henne ur buren innebar att man fick hämta henne längst in i buren och på vägen ut hann man bli rejält riven, men jag bara gjorde det jag skulle, bet ihop för de ordentlia riv jag fick. Efter bara några dagar märktes stor skillnad. Hon började komma fram, speciellt vid fodring, det blev en positiv stund för henne. Ute i hagen var hon i sin egna värld o släppte verkligen inte in mig, men jag satt där i hagen o bara fanns där. 

 
Jag visste absolut ingenting om henne och jag tror att det var en utav de orsaker som gjorde att jag kunde jobba med henne, utan någon underliggande rädsla för vad hon kunde göra. Med en trygg och målinriktad känsla fick jag Flora att lita på mig, vi kunde så småningom ta oss igenom sånna vardagliga sysslor som att bli upplyft, nedsatt, kloklippning, kolla tänder utan att hon sprattlade! 
Jag började introducera selen och så småningom hinder, och efter det har allt bara flytit på. Hagen är det bästa hon vet, där kan hon härja omkring precis som hon vill. Hon är social och framåt, ja vissa dagar glömmer jag bort hur inbunden hon var från början. Idag ser jag bara en tös som blommat ut till fullo! 
Under de 2 år hon varit här har hon inte bara tagit stormkliv framåt i sin mentala utveckling utan även tagit tävlingsbanorna med storm. Vinst efter vinst, pinne efter pinne och avslutade år 2012 med en storslam! Mitt allra första SM och Flora går o vinner Minimästerskapet och blir dessutom Svensk Mästare i längd när hon klarar 220 cm lekande lätt! <3 
 
 
Flora är den som startat mitt intresse för just hemlösa kaniner, och speciellt "problemkaniner". Många kaniner får inte ens en chans, utan anses som "sjuka i huvudet" eller nån annan dum bortförklaring för att avliva dem. Jag säger inte att alla kaniner går att ändra på, men med tid och tålamod kan man uträtta underverk och du kan en dag stå med en kanin som är helt i balans o harmoni! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback