bloglovin

Svenska Mästerskapen i krokbana och höjdhopp 2013

Fredag 6 december - avresa
Årets första riktiga snöoväder hade nått Uppsala och Stockholm dagen för avresa. Ska erkänna jag var lite matt över detta och insåg att för säkerhetsskull var det bra att åka in till stan en timme tidigare om i fall att tåget skulle krångla. SJ är ju inte precis världskända för att komma i tid och med den ökade snömängden kändes det mer som regel än undantag att tåget skulle vara försenat. Döm om min förvåning när tåget mellan Uppsala-Stockholm avgick på utsatt tid och var framme i storstaden på beräknad ankomsttid. 
 
Lyckan var dock kortvarig. Från 17.00 till 22.00 satt jag och mitt resesällskap fast i Stockholm i väntan på tåget som skulle ta oss till Boden. Inget tåg kom och tiden för avresa flyttades fram halvtimme för halvtimme. När väl spår 4 dök upp på skärmen så rusade vi dit med fullastade kaninkärror och bestämde oss för att nu eller aldrig.
 
Det blev en lång kväll som övergick i natt. Lyckades till slut somna ihopkurad på två sätten. Tur man inte är så lång.
 
 
Lördag 7 december - skulle det gå?
Vi ankom till Boden vid 9 tiden och välkomnades av två glada föräldrar som för dagen ställde upp som chaufförrer. Trots att vi var sena och missat invigningen så är det något visst med den norrländska luften. Man tycks inte kunna bli stressad.
 
Väl på plats i SM lokalen blev det till att installera djuren och jag passade på att låta Yla komma ut och röra på sig efter den långa resan. Märktes att det uppskattades. Resan tycktes inte stört henne närmvärt men jag gav ändå lite critical care toöö frukostpelletsen för att förebygga en eventuellt orolig mage. 
 
Första banan visade sig sätta kaninerna lite på prov. Tarzan som var tidigt ut i startfältet satte ribban med 1fel. Mär alla 91 kaniner hade provat på första omgången så var det endast en kanin som var felfri genom banan.
 
Miss Pinky's Don Freak Out "Freke" på framhoppningen.
 
 
Nonstops Gt CH Dulcetta i första omgången.
 
 
En av de mindre kaninerna i startfältet. Solrosens Gt CH Kolaböna. 
 
Andra omgången var en riktigt klurig bana. Jag var inte ensam om att behöva gå den flera gånger för att försäkra mig om att välja rätt väg. Denna bana visste jag skulle bli en svårighet för Ylas del och vi kom igenom med 5fel. Något jag är riktigt nöjd med. När andra omgången var klar visade det sig att kaniner med 10fel eller mindre skulle gå till finalm ca 40 stycken.
 
Nu återstod det att städa åt kaninerna ge kvällsmat och åka till campingen en stund för att sedan ut och äta ett stort gäng. Efter middagen åkte vi åter hem till campingen och en natt på tåget tycktes gjort mig helt död. Slockande så fort jag la huvudet på kudden.
 
Lövets gt CH Sundance Kid "Kitty" i andra omgången. 
 
 
Sävast Taj Mahal i andra omgången. 
 
 
Söndag 8 december - VAKNA!!!!
"Sandra, klockan är nio vi har försovit oss!" är orden jag vaknar till. Kan säga att jag varken förr eller senare tror jag varit så snabb på att packa ner alla mina saker, fixa sängen, borsta håret och slänga mig ut genom dörren. Var det någon gång under helgen jag faktiskt var stressad så var det nu! När skjutsen anlände var jag helt inställd på att jag missat min start.
 
Väl framme visade det sig att jag kunde andas ut. Det var ca 10 kaniner tills det var min och Ylas tur. Puuh! Såg till att ta ett djupt andetag och dricka lite vatten innan jag hälsade Yla god morgon. Hon verkade till skillnad från mig glad och lugn.
 
Nonstops Dark Temptation "Tindra" som var ledare inför finalen. 
 
 
Fick memorera finalbanan av det jag kunde se då vi ju nu missat att få gå den. Som tur var var den mer logisk än bana 2 och vägen kändes självklar. In på banan och Yla tycktes gilla läget. 3 fel kom vi i mål med vilket jag är riktigt nöjd med tanke på att mitt huvud för bara 20 minuter sedan legat på huvudkudden. 
 
Det kanske mest spännande med SM är att startordningen i finalen är omvänd. Den som går ut allra sist är alltså ledaren inför finalen. Gissa om soänningen och nerverna är på topp när man närmar sig de 5 bästa kaninerna. Allt kan ju verkligen hända!
 
Pilens Gt CH Fruktsocker "Bärnad" hoppade riktigt luftigt i finalen.
 
 
När sista kanin gått över målbommen stod det klart att topp 3 var dessa:
1. Khaos Gt CH Dicistro - Maria Knutsson, 1+1+0
2. Grenens Gd CH Discovery - Cecilia Vikström, 1+2+0
3. Nonstops Gt CH Dark Temptation - Tobias Ståhl, 0+2+1
 
Ett stort Grattis till er!
Lite kuriosa är att Trasan även vann årets SM i rakbana. Vilken kanin!
 
Khaos Gt CH Dicistro "Trasan"
Svensk Mästare i rak och krokig bana 2013
 
 
Höjdhoppet drog igång efter en kort lunchpaus. 49 kaniner kom till start och ingångshöjden var 60cm. Tror alla kaniner tog sig över denna. Hindret höjdes allt eftersom till 70cm - 80cm - 85cm och till slut var det fyra kaniner kvar att slåss om pallplaceringarna och guldet på 90cm. Två stycken tog sig över denna höjg. Dessa var halvsystrarna Molly och Aysel. Aysel som för övrigt innehar världsrekordet i denna gren på 100cm. Hindret höjdes till 95cm men ingen klarade denna höjd idag även om de båda som slogs om guldet hoppat denna höjd vid ett flertal tidigare tillfällen. 
 
Röstebos Gt CH Bubbel Bobbel "Molly" klarar 90cm
 
 
Med en bättre serie stod Aysel som segrare för andra året i rad tätt följt av Molly. På tredjeplatsen httar vi Disa som inte tyckte SM silver i krokig bana var nog för dagen. En dam på 6år som visar att hon fortfarande är i superfin form och att åldern inte bekommer henne. 
 
Aysel hoppar segerhopp efter SM guldet i höjdhopp 2013. 
 
 
Så topp 3 i SM i höjdhopp 2013 ser ut som följer:
1. Snöflingans S CH Majesty of Night - Tarkan Sönmez, 90cm
2. Röstebos Gt CH Bubbel Bobbel - Fia Eriksson, 90cm
3. Grenens Gd CH Discovery - Cecilia Vikström, 85cm
 
Själv är jag så sjukt nöjd och stolt över min och Ylas insats denna helg. Vi knep sista placeringen i krokbana. Om jag säger att det jag hoppades på var att i alla fall komma igenom omgång 1 denna helg så kanske ni förstår hur nöjd jag är. 
 
Resan hem gick bra. Vi fick en liggkupé för oss själva och kaninerna fick även de en egen kupé. Konduktörerna ombord verkade intresserade och tittade till dem då och då. Sov inte jättebra då jag låg vaken med stressen att missa min station. Tåget stannade i Uppsala så jag behövde inte hoppa av i Stockholm. Lyx!
 
Grenens Gd CH Discovery "Disa"
SM:ets totalt bästa kanin med en 2:a plats i krok samt en 3:e plats i höjd.
 
 
Vid halv nio klev jag av bussen hemma. Räknade att jag varit iväg i 66 timmar varav mer än 24 spenderades på tåg. Det ni!
 
Vill avsluta inlägget med att tacka norbottens kaninhoppare för ett härligt arrangemang. Tusen tack till alla som ställde upp med skjuts och som alltid fanns där för att hjälpa. Tack också till mitt underbara resesällskap som drog med mig och stod ut med mig i fyra hela dagar.
 
Fler bilder hittar ni på min fb sida, Kyrkeliden's Hoppkaniner.
 
//Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback