bloglovin

Bunnyhaul 2013

Bara för att jag själv tycker sådant är kul att läsa. Detta är en snabbrecension av kaningrejor som införskaffats under året som gick:

  

 

 

Pellets: Krafft Groov 90

 

Jag funderade på att byta kraftfoder när jag köpte hare men efter visst övervägande föll valet på att fortsätta med Groov 90. Ok, avgörandet kom med att Versele-Laga av någon anledning slutat tillverka Cuni Pro. Pixie har vuxit upp till en fin ung dam med glansig päls, bra hull och vaken blick. Även om det är knappast är enbart pelletsets förtjänst. Har sneglat en aning på Cuni Fit får se om det trots allt blir ett byte närmare våren.

 

 

 

 
 

Gjutrör storlek XL

 

Från um.. K-rauta? Älskad av båda långöronen. Tyvärr så klarar den inte större mängder regn men fördelarna överväger.

 

 

Kompostgaller

 

Mina gamla kompostgaller börjar vara rätt så skruttiga och jag ville ge kaninerna ännu större hagar så i år har det storhandlats av denna vara. Vanliga gröna 70*90 galler från Jula, 4 st för 99 kr. Tror att jag har köpt bortåt 15 förpackningar under året, dvs utöver de jag fått i födelsedagspresent - nice med kompisar som vet precis vad en önskar sig ;)

 

De är ju inte särskilt vackra men det är rätt fantastiskt hur användbara kompostgaller är och hur stor skillnad en enda sektion gör för den totala hagstorleken. När jag blir rik och har nött ut dessa ska jag investera i större galvaniserade galler men i nuläget duger dessa gott och väl!

 

 

 

 

 

 

Gröna hörtoaletter

Av märket Flamingo. Jag äger både rosa och gröna i den största storleken. Mycket hållbar och tjock plast, tyvärr har jag ändå lyckats slå sönder en förra vintern vid -30℃ men det är ursäktbart. Lätta att rengöra tack vare de rundade hörnen. Lagom storlek till liten-medelstor kanin. På gränsen för liten till en vuxen Belgisk Hare så det blir nog till att se sig om efter andra alternativ till Pixie detta år. De små krokarna gör det möjligt att haka fast toan i burnätet. Inte för att det hjälper speciellt mycket mot ett möbleringsbenäget lejon... 

 

 

 

 

 

Aktiveringsboll: Slimcat

 

Pixies egna foderboll kommer från PetSafe. Fin, billig, lättrengjord (kan köras i diskmaskin vid behov), enkel påfyllnad, känns stabil/relativt välgjord och framför allt: utmärkt tidsfördriv för kaninen!

 

 

 

 

 

  
Tygpåse

 

”Fighting animal testing” från Lush. Bra kvalitét, kunde varit djupare men motivet överäger. Perfekt att packa kaninprylar i, det lilla extrafacket på insidan kan användas till t.ex. klotång och pincett.

 

 

 

 

  

Läderselar

 

Två bogselar och en bröstsele. Från ZooLeszcz via ebay. Båda modellerna är anpassade för små hundar, vilket jag var medveten om men chansade ändå - dålig idé! Mycket underlig passform för kanin. Synd då de är mycket välgjorda av mjukt och smidigt läder. Tack och lov satt bröstselen som gjuten på katten (om han mot förmodan måste selas någon gång), återstår att hitta hem för de två andra. Chinhuahua någon?

 

 

 

 

  

Glasvattenflaskor

 

Mycket fina och stadiga flaskor från Nobby med litet flöte som visar vattennivån. Tyvärr är båda gängade så att de måste hänga på insidan av gallret. Och hur tänkte jag egentligen när jag valde 770 ml flaska till en dvärgkanin? Den är ju lika stor som honom!

 

 

 

 

 

 

Hårborttagningsborste

 

Min kusin introducerade mig för denna finurliga gummiborste. Detta är nyckelpigemodellen från Hunter. Funkar utmärkt till att avhåra kläder och andra textilier! Särskilt effektiv på längre pälsstrån (testad på bl.a. mjukbyxor täckta av angorafjun). Även praktiskt på djur i fällning. 

 

 

 

 

 

 

 

Reseskål med skvimpkant

 

Köptes på Djurmagazinet i Haparanda, tillverkare okänd (Atlas?). Var mycket nöjd med denna ...fram till andra vattenbytet; fästena snäppte av båda två på en gång! Morr. Måste klura ut något bra sätt att göra nya.

 

 

 

 

 

 

Klotång, giljotin

 

Vass, smidig och ligger mycket bekvämt i handen.

 

 

 

 
 

Teddybädd 

 

Från Trixie. Storlek dvärgkanin. Använder den med fleecefilt i vilket gör den mer lättstädad men förmodligen går det utmärkt att tvätta hela i maskin.

 

 

 

 

 

 

 

Transportbur

 

Från Marchioro, modell Clipper (storlek: L 57 x B 37 x H 36 cm). Luftig och lättstädad. Och känns mycket stabil. Plus för gallertaket och låsanordningen till dörren. En liten flaska kan utan större problem fästas i antingen sidohålen eller dörren (men jag skulle ha haft en otrasig skvimpkantsskål..). Katten har kidnappat den nya transportburen som sovplats och det är ett bra betyg om något!

 

 

 

 

 

Det var nog allt kaninrelaterat skulle jag tro. Djursaker handlar jag oftast online, främst för att mitt kattfoder är lättast att få tag på där + jag föredrar att beställa mycket på en gång. Hittills har jag varit förskonad från krångel oavsett om det är Kina eller Sverige grejerna levereras ifrån. Mina favoritaffärer för vanliga tillbehör och foder är Bromma Zoo, Granngården och Zooplus.dk.

 

/A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback