bloglovin

Den perfekta julklappen

Snart är det julafton, redan nu börjar man planera och köpa julklappar.
Men vad händer sen med alla julklappar?
Man öppnar dem, blir superglad för stunden, dagar, veckor eller kanske tillochmed något år sedan glömmer man bort vad man fått och det dammar i något hörn. Det är precis vad som kommer hända med alla stackars kaniner och andra djur som säljs på blocket som "den perfekta julklappen".
"Lisa, 7år vill inget hellre än att få en kanin till jul, för dem är så små och söta. Vilken förälder kan neka sitt barn till att få det hon allra mest vill ha till jul?
Kaniner är ju väldigt tysta djur och klarar sig bra själv, tänker de flesta.
Lisa får sin kanin som är köpt på den lokala Arken Zoo affären, endast 6 veckor gammal. Kaninen är jättesöt. Men eftersom varken Lisa eller hennes föräldrar vet någonting om kaniner eller hantering så blir denna kaninen aldrig riktigt tam. Tillslut tröttnar Lisa på att ha en rätt kanin intryckt i hörnet och kaninen får sitta där bäst den vill i flera dagar utan att få komma ut. Någon gång kommer hon med en morot eller en kakbit och ger kaninen. Sedan kommer kaninen i tonåren och eftersom den antagligen är felavlad tack vare dessa grossiter djuraffärer köper in av kommer den bli jätteaggresiv och biter Lisa en dag. Kaninen hamnar på blocket, eller kanske tillochmed avlivas eller släpps ut i naturen till våren, för kaniner kan ju klara sig själva ute, eller?
Lagom till nästa jul kommer Lisa på att kanin var ju faktiskt inte hennes typ av djur, så nu vill hon ha en hamster. Dem är små, lättskötta och tar ju nästan ingen plats, så det var nog en bättre julklapp tycker föräldrarna."
Så börjar allting om.
 
Nej okej, riktigt så är det inte alltid. men jag lovar att det är så i de flesta fallen. Lisa är påhittad, och alla Arken Zoo butiker säljer säkert inte dåliga kaniner (dem kan ju inte vad för djur de får av grossiterna, de beställer ju bara antal kaniner i ett formulär. Sen om de blir aggresiva eller har bettfel vet dem ju inte, de är ju de nya ägarnas problem sen)
Jag blir riktigt förbannad när jag ser alla dessa annonser om att man ska köpa sig ett djur i julklapp, det fungerar inte riktigt så.
Fine, visar man intresse osv och verkligen vill ha ett djur så kan man väl slå till och köpa en i julklapp. Om man vet att ungen verkligen vill ha ett djur och tar hand om det, inte ska man köpa nått som en "surprise" eller för att man tjatat.
 
Jag vet hur det är. Jag har själv tjatat till mig många djur i mina yngre dagar.
2 av dem 16 djuren jag har haft under mina 21 år har jag inte tagit hand om som jag skulle.
Ett av dem var ett marsvin, han var rolig de första 2 åren och sen tappade jag intresset. Han fick cancer lite senare och var tvungen att avlivas. Sedan var det min första egna kanin, hon levde på gnagarblandning och fick komma ut kanske 1h varannan dag. Hon var väldigt blank, om jag kan säga så, ingen personlighet alls. Väldigt tråkig. Hon levde på gnagarblandning, blev överviktig och fick fluglarver vid 3års ålder och vi fick avliva henne direkt.
Jag mår så otroligt dåligt över detta ännu idag, för jag visste hur fel det var. Men på "den tiden" var det enda alternativet att avliva dem om jag inte ville ha dem längre, så jag tyckte de hade de bättre i burarna hos mig.
 
Skitsamma, det jag vill ha sagt är
Köp inte djur som julklapp och sälj inte djur som den perfekta julklappen.
Det slutar nästan aldrig bra.
 
 
/N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback