bloglovin

Pododermatit

I oktober förra året började JumJum få kala fläckar på hälarna, eftersom jag skrivit en artikel om just trycksår / pododermatit och läst mycket om det innan visste jag hur farligt det kunde bli.
Jag hade tid för vaccination av min katt och då tog jag med JumJum (jag föredrog inte den kliniken för kanin, men eftersom jag ändå skulle dit...). Fick rådet att smörja med mjukgörande salva och diverse råd som veterinären hittat på internet, som jag redan läst *suck*.
 
Jag bytte till spån + halm i buren och smörjde in fötterna med aloe vera gel, hade tidigare provat vaselin och idomin. Aloe vera skulle vara väldigt fuktgivande samt bidra till en snabb läkning. Kostade runt 70:- på apoteket.
Jag smörjde varje dag, 2-3 gånger om dagen i ett par månader. Eftersom det varken blev bättre eller sämre så blev det väl mer sällan jag smörjde. Det blev när jag kom ihåg helt enkelt, varannan dag ungefär och det fungerade.
 
 
Aloe vera gel
 
 
För en vecka sedan blev han sämre i fötterna, pang på. Det blev mer kala fläckar och förhårdnader.
Jag köpte apotekets vårdande fotkräm med bakterie dödande medel i, det skulle tydligen vara toppen. Så jag smörjde in honom 3 gånger om dagen med det.
 
Apotekets vårdande fotkräm, 69:- på apoteket
 
 
Bild från i söndags, precis smörjt så det är inte så torrt som de brukar vara
 
 
Denna helgen var jag bortrest, smörjde på fredag eftermiddag och sedan på söndag eftermiddag när jag kom hem, då hade det svullnat upp jättemycket, var rött och väldigt irriterat.
På måndagen ville han inte riktigt gå på baktassarna, han hade ont. Var lite sårigt. Fick tid hos veterinären på Djursjukhuset i Karlstad på tisdagen kl 15.00.

Igår hos veterinären fick jag läsa en journal från en annan rexkanin med samma problem, fast mycket värre. Det slutade med att den kaninen inte gick alls.. Om den överlevde vet jag inte..
Fick med mig smärtstillande hem för sju dagar, Rimadyl. Det ska han ha en gång om dagen.
Sedan blev det klorhexidin, rengöringsmedel som jag ska använda innan jag smörjer fötterna, dock står det max 2-3 gånger i veckan på flaskan.
Jag skulle fått med mig en silon salva hem, men den var slut så jag valde inotyol som egentligen är för bebisar men den skulle även fungera bra, väldigt fet.

På kvittot står det att han fick diagnosen "Plantar fistylär pyodemi", googlar man på det hittar man inget.
 
 
inotyol, 55:- Finns även på vanligt apotek
 
 
Klorhexidin, 124:-
 
 
Smärtstillande rimadyl, ges i munnen. Uppmätt och klart.
 
 
När jag även var där köpte jag hem critical care och alfalfahö, han äter väldigt dåligt nu. Beror nog på att han har ont.
 
Om en vecka ska jag kontakta veterinären igen för att se om det behövs ett besök till, antibiotika kur kanske.. Ush det har jag ingen bra erfarenhet av.
 
Önska mig lycka till och håll att tummar och tassar för Jumjum att han blir bättre <3
 
 
/Nathalie
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Usch vad tråkigt, hoppas det går bra. Har rexkaniner lättare för att få det här? Har de mindre päls under fötterna?

Svar: Hej!Ja det stämmer, dem har ju kortare hår än andra pälstyper så de har inte lika mycket "fluff" under sina fötter som skyddar.
Kanin Magazinet

2013-05-09 @ 22:48:33
URL: http://hogge.vimeddjur.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback