bloglovin

JumJum

JumJum föddes den 22 april -12  hemma hos Pia Olsson på Bregårdens Kaniner i Karlstad och när han var fyra veckor gammal tog jag mig en titt på honom för första gången.
Han var väldigt blyg och försiktig men jag kände redan då att vi hade ett band. Kanske var det hans tre små söta prickar vid näsan som gjorde honom så speciell och stack ut från resten av kullsyskonen?
Jag bestämde iallafall då att han skulle få flytta hem till mig. Min första hane och min första rex.
 
 
I juni flyttade han hem till mig och jag hade förberett allt mycket väl. Han var blyg till en början men efter att ha suttit intryckt i huset i närmare ett dygn så närmare jag mig med lite godsaker, och det kunde han inte motstå!
Tillslut hoppade han ut ur sitt trygga bo och sedan dess har vi varit oskiljaktiga.
 
 
 
Han är den mest energifulla och livliga kaninen jag har haft. Så full av liv, och vilken karaktär han är!
Han charmar alla som träffar honom och idag tror jag att de flesta vet vem Jumjum är, då han är mycket omtalad.
 
Hans första utställning blev på Lillerudsdagarna i Karlstad den 25/8 där han ställdes ut i B klass och fick 93 poäng med avdrag för lockig päls då han inte fällt klart.
Sedan lite senare i november ställdes han i både Örebro och i Karlstad. I Karlstad fick han 91 poäng med avdrag för sammanväxta fläckar och lockig päls, i Örebro blev det 92 poäng med avdrag för smutsiga tassar (brydde mig inte om att tvätta tassarna då eftersom han nyligen blivit kal på hälarna).
Sedan blev han utställningstid över för då var det dags för kastrering eftersom han skvätte mycket och var väldigt hanig.
 
 
Foto: Julia Persson
 
 
Han bor i en 150x70 bur på mitt rum, är frigående när jag är hemma. I buren finns det alltid pinnar och gnagleksaker, en höhäck, hus och toalätt.
 
 
 
 
Jag tillbringar mycket tid med JumJum varje dag, busar, leker och gosar. Vi har ett mycket starkt band och vi litar på varandra, vi är ett bra team tillsammans.
 
Hoppar även med honom, han har en mycket fin och högrest kropp så högre höjder är inga problem. Han har även väldigt starka bakben vilket är en stor fördel inom hoppning. Han visar stor talang inom det och han tycker det är roligt om det är på hans villkor, hoppa - leka - hoppa - leka. Alltså inte intensiv träning.
 
Jag ger honom 1 dl pellets om dagen uppdelat på morgon och kväll, han får även olika örter och grönsaker, det som finns hemma. En näve alfalfahö brukar uppskattas då och då.
 
 
 
Nu ska jag ta och lägga mig och gosa med min lilla gris, är det någonting ni undrar om rexkaniner eller letar uppfödare i Värmland är det bara att lämna en kommentar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback