bloglovin

Champa

 
Chambertin, Champa som jag brukar kalla henne är en dvärgvädurshona i färgen White Svart.
Om man får favorisera lite så är hon en av mina stora favoriter.
 

Nyinflyttad buse
 
Champa är född hos Ewelyn, Nyby´s Kaningård den 23 mars 2013.
Hon har sedan dag ett utmärkt sig och varit full av energi och självsäkerhet.
Hon är inte rädd för någonting denna damen!
På utställning har hon visar upp sig väl ,nästan lite för bra presentation och hennes bästa poäng blev 94p i
B-klass. Hon är stambokförd på 93p A-klass.
 

I december 2012 fick Champa sin första kull med bebisar. 5 st  i färgen Otter Svart. Dessvärre hade jag råttor som smet från sin bur och kröp in i hennes bo. De åt upp alla 5 kaninungar. Det kom som en chock för både mig och Champa som inte riktigt blev sig lik efter det. Hon klarade sig utan större skador, endast några bett i ena örat men hon blev av med alla bebisar på ett hemskt vis. Råttorna flyttade ut snabbare än snabbast och Champa parades om i hopp om att hon ska komma över chocken med en ny kull.
Många kan säkert tycka att jag överdriver hennes beteende och sätter mänskliga känslor på kaninen. Men jag känner mina kaniner och jag märkte STOR skillnad på Champa efter denna olycka. Hon sörjde på ett kaninvis. Rörde sig inte mkt, ville inte ens hälsa på din bästa kompis hunden Laika. Hon brydde sig inte om någonting alls.
Så småningom när hon kom längre och längre in i sin dräktighet så började hon gå mot det normala.
Jag fällde en tår av lycka när hon för första gången efter olyckan skuttade fram till Laika som stod vid luckan till buren. När ungarna föddes den 19 Januari 2013 var Champa full av liv igen! Hon åt, lekte, gjorde glädjeskutt och ville precis som vanligt vara nära sin kompis Laika. 
Nu är hon helt återställd efter det hemska som hände! Jag vill dela med mig av detta till dem som har kaniner och råttor i samma rum. Min bur var säker (jag kunde inte hitta något fel) men de tog sig trots allt ut. Ha dem inte i samma rum är ni snälla, det kan gå såå fel.

 


Champa är en fantastisk mamma och en underbart snäll kanin.
Jag hoppas på en kull till efter henne men däremellan blir det hoppträning, något nytt för oss båda!

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback