bloglovin

Bettfel

Att tävla med kaniner som har bettfel är en fråga som har kommit upp i kaninhoppningsgruppen på facebook. Det är såna här tankar som får mig att vara sovlös på nätterna.
Hur kan man för det första ha en kanin med bettfel? Man ska aldrig köpa en kanin med bettfel, avla på någon med bettfel och köper man en kanin som har bettfel då ska man vara såpass smart att man tar bort den innan man knyter några band med den, enligt min åsikt.
 
 
Enligt reglementet får man inte tävla en kanin som är sjuk. Bettfel räknas som en sjukdom enligt mig, det är ett fysiskt hinder som stör kaninens hälsa, och den är inte 100% frisk som en vanlig kanin.
Men enligt skhrf räknas inte bettfel som en sjukdom och det är helt okej att tävla med.
 
 
"Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa. Med sjukdom avses i första hand ett förhållande som sätter normala funktioner ur spel och som kan vara dödligt, men också mer allmänt ett diagnostiserat lidande."
- Svensk Akademisk Ordbok
 
 
Går man efter förklaringen är det solklart att bettfel räknas som en sjukdom. Så varför gör det inte det? Bettfel kallas för defekt, men det påverkar kaninen som en sjukdom.
 
 
Det känns som en kanin med allvarligare bettfel har lättare att skada sig om den tex skulle krascha in i ett hinder. Hälsan är försämrad då den inte kan äta normalt. 
Jag pratar om allvarligare fall, kaniner som behöver slipa tänderna en gång om året är en helt annan sak. Det är mer okej än att behöva göra det en gång i månaden tex. 
 
 
Om det inte går igenom som en motion att kaniner med bettfel inte ska få tävla tycker jag att det vore upp till varje klubb att få bestämma det. Och avgöra själv hur kaninen ser ut i munnen och om den är tillräckligt frisk för att tävla. 

 
När jag ser en kanin med bettfel är jag på direkt och berättar om riskerna och vad man utsätter kaninen för. Oavsett vilket djur det handlar om ska man aldrig som ägare vara egoistisk. Det är jobbigt och sorligt men man måste göra det man måste för djurets bästa, oavsett vilken sjukdom det handlar om. Djuret ska alltid komma i första hand. 
 
 
I SKAF får man absolut inte ha kaniner med bettfel, jag tycker det borde gälla även i SKHRF, för då visar man att det inte är okej. Får man hoppa med kaniner med bettfel, ja vad hindrar oerfarna folk från att avla hejvilt på bettfel, om man får fram bra kaniner att tävla med, för det är ju okej ?
 
 
Tycker ni som mig eller är jag helt ute och cyklar?
 
Läs mer och se hemska bilder på bettfel här
 
 
- N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback