bloglovin

Foderfunderingar

 

Jag går här och funderar på att byta kraftfoder. Men det är så förfärligt svårt att välja. I mina yngre år gav jag Stampe, Rabbfor, eller Fårfor (tillverkare: Lantmännen). Det var vad som fanns att få tag på via den lokala järnhandeln. 

 

 

Nuförtiden beställer jag mina djurtillbehör via nätet (ormmat är enda anledningen jag någonsin besöker en djuraffär), plötsligt finns det hur mycket som helst att välja på! Niño har hittills fått Krafft Groov 90 som är ett hästpellets (även Krafft hör till Lantmännen): 

 

Råprotein: 11%

Växttråd: 18%

Råfett: 4%

 

Jag gillar att bitarna är stora och att beståndsdelarna inte är ”färdigtuggade” redan utan grövre i konsistensen. Det ger mer för tänder och tarmar att jobba med. Niño har fått någon msk/dag för att hålla hullet under vintrarna och mest som godis sommartid. Höet är bra så förmodligen skulle han klara sig utmärkt utan pellets. 

 

 

 <-- Groov 90 & Mästers -->

 

 

 

Pixie har fått Mästers (tillverkare: Spannfod) hos uppfödaren: 

 

Råprotein: 14%

Växttråd: 11,3% 

Råfett: 4%

 

Hon skickade med en rejäl påse med övergångsfoder (säkert 2 liter), blev så glad över det!  Det räcker mer än väl till långsamt foderbyte.

 

 

Pixie har (och kommer att ha) större behov av kraftfoder än Niño. Gärna ett proteinvärde närmare 16% nu när hon växer (och det vore ju trevligt med ett svensktillverkat pellets). Nu har jag alltså återigen gett mig ut i foderdjungeln för att jämföra näringstabeller och priser. 

 

 

Detta är listan över kandidater so far:

 

 

 

Cuni Pro verkar lämpligast hittills fastän det ej är svenskt. Oxbows bebispellets ser också trevligt ut, men >70 kr/kg känns lite mastigt. Kanske helt enkelt ska ge lusern som tillskott till Groov 90? Eller.. Så svårt att välja!

 

/Anita


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback