bloglovin

Infektion i innerörat

Nasse- kanin med infektion i innerörat!
I slutet av 2011 började Nasses högra öga krångla med att rinna lite till och från. Det fanns inga andra symptom på honom så då misstänkte jag ögoninflammation. Efter veterinärbesök fick han ögondroppar och behandlades i 10 dagar. Ögat hade då slutat rinna men snedheten som ni ser på bilden nedan fanns fortfarande kvar.

 

 
 

Tiden gick och jag åkte till veterinär flera gånger för att försöka utreda vad som faktiskt var fel med Nasse, för att vara sådär sned av en ögoninflammation visste jag var helt galet.
Först våren 2012 åkte jag iväg till Mälarens Smådjursklinik för att verkligen få reda på vad det var Nasse hade för fel, för jag hade nu gått runt o oroat mig tillräckligt länge.

Efter att veterinären tittat med otoskop i örat vilket inte gick så bra då han hade en hel del sekret i vägen så blev det röntgen. På röntgenbilden syntes det att Nasse hade en förändring i innerörat, alltså en kronisk infektion i innerörat. Vi åkte hem med recept på örondroppar som skulle droppas morgon och kväll i 2 veckor. Med hjälp av detta kunde vi få stopp på infektionen, men sned kommer han alltid att vara. Det jag har fortsatt med efter behandlingen är att jag gör rent hans öron regelbundet. Minst 1 gång i månaden, men ibland blir det oftare om han är väldigt geggig i öronen. Med hjälp av detta förhindrar jag att att bakterierna frodas igen och får nytt tag!

 

 Som ni ser på bilden är Nasses högra öga lite mindre, lite ihoptryckt också. Detta är också en följd av förändringen i innerörat.
 
 
Höger läpp är uppdragen vilket gör att Nasse är sned i ansiktet. Men han kan leva ett normalt och lyckligt liv ändå!
 
 
/Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback