bloglovin

I valet och kvalet

Jag har tänkt och tänkt på hur jag ska göra med min älskade Belle.
Hon verkar inte trivas som innekanin, hon gräver hela nätterna. Har skaffat en kattlåda med tak till henne som hon gräver i, men hon lyckas gräva ut allt innehåll trots luckan och sedan gräver hon konstant i plasten. Annats gräver hon i botten på buren. Hon har inte samma glimt i ögonen som Jumjum har. Hon verkar inte riktigt känna sig lika hemma som han.

 
 
 
Hon är väldigt svår att få tam, kämpar med henne varje dag men hon vill inte ge med sig. Har funderat på att kastrera henne men det hjälper väl inte mot skygghet ?!
Hon har sina dagar då jag får ta upp henne och klappa henne i buren, andra dagar springer hon för livet när hon ser mig. Det är riktigt jobbigt.

På banan är hon en helt annan kanin. Då ser jag en självsäker och målmedveten Belle, hon har med andra ord en riktig vinnarskalle. Hon är en otroligt duktig hoppkanin och jag tror hon kan gå långt. Men jag kan inte ha kvar henne bara för att hon är duktig.

Jag har ingen möjlighet att ha henne utomhus just nu, som jag tycker hon skulle behöva. En stor utebur med hage och grävmöjligheter tillsammans med en kompis. Hon behöver en kompis för att känna trygghet.

Nu vet jag inte hur jag bor eller hur det blir till våren, jag kanske har möjlighet att ha henne utomhus då. Just nu tycker jag bara synd om henne. Hon får stanna hos mig tills våren och jag ska kämpa med henne.
Därför börjar jag spåna redan nu, för att vara beredd och hinna bearbeta detta. Så det inte kommer som ett slag i ansiktet om jag "måste" lämna ifrån mig henne.
 
Funderar på långtidsfoder, så att jag kan ta tillbaka henne när jag har möjlighet om jag skulle vilja.
Belle betyder så mycket för mig och jag älskar henne verkligen. Det gör ont att tänka tanken att lämna bort henne, men man ska inte vara egoistisk. Jag tänker på vad hon behöver, och det kan jag inte ge henne nu.
 
Hon är kanske helt enkelt inte kelkanins material. Hon vill sitta med en kaninkompis och sedan tävla på banan, och inte behöver så överdrivet mycket människokontakt, som jag vill ge mina djur.
 
Jag kan faktiskt inte komma på någon jag skulle lita på till 100% med Belle, som jag skulle våga lämna ut henne till.
Om hon inte kommer tillbaka till uppfödaren.

Det är ett par månader kvar till våren, mycket hinner hända då. Men vill som sagt vara beredd.
 
Hur skulle ni göra? Har ni tips?
 
Foto: Emilia Eriksson
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback